Raft Trening

Ass Attack:

30 minutter «rumpe» trening. Her tar vi for oss «big booty» og jobber til det kjennes. Vi jobber stående med utfall og på matte, med og uten vekter. Timen er lett å følge og du vil garantert merke resultater etter noen ganger. (Timen inngår i serie med Six Pack Attack).

Body Attack:

Kondisjonstrening etter musikk. Timen inneholder tradisjonell aerobic og nyere former for trening med spensthopp og styrke med egen kroppsvekt. Timen er etter fast koreografi. Program og musikk blir endret hver 3.måned. Drivende time som passer for alle som liker fart og tydelige øvelser.

Body Pump:

Styrketrening etter musikk med vektstang og løse vekte. Du kan regulere belastningen etter behov. Du får bra fordeling av styrketreningen for de ulike muskelgruppene. Timen er etter fast koreografi. Program og musikk blir endret hver 3.måned. Veldig populær time som passer for alle.

360 BW:

I 360 BodyWorks jobber vi hele kroppen. Timen er lett å følge og du trenger ikke tenke på tunge vekter og masse utstyr. Vi jobber kun med egen kroppsvekt og tar for oss det meste. Litt kondisjon, litt styrke og masse god veiledning. Timen erstatter tidligere «Stram opp og Raft shape up»

Step Intervall:

Kondisjon og styrketrening i intervaller etter aktiv hvile prinsippet. Timen har trinnkombinasjoner på step, styrketrening med vekter, og funksjonelle øvelser som utfordrer balanse. Avsluttes med styrke for mage og uttøyning.

Pilates Stand & Move:

Pilates er en treningsform som ble utviklet for ballettdansere. Dette har vi tatt med oss inn i timen og blandet inn stående øvelser fra ballettens 1. og 2. posisjon. Timen avsluttes med tradisjonelle pilatesøvelser på matte. Her får du jobbet med kroppsholdning og dypereliggende muskulatur. En time som er aktuell både som supplering til annen trening og en flott time å begynne med.

Raft Energy:

Energisk time hvor kondisjon og styrke kombineres. Oppvarming med enkle trinn på step og deretter styrke- og kondisjonsøvelser til fengende musikk. Her bruker du hele kroppen og man kjenner pulsen gjennom hele timen.

Raft Runners: NY VRI!

Vi tar deg med ut og du blir med i en fast joggegruppe «Raft Runners». I vinter starter vi med innendørs og utendørs annen hver tirsdag. Se oppslag på senteret (fb) for hvilke datoer vi løper inne/ute. Andre gang 10.01. møter vi inn på Raft trening og løper på møllene. maks 10 plasser, så meld deg på i resepsjonen. Ute løper vi intervaller i naturparken i «Myrå» og alle kan i utgangspunktet bli med da det blir tilpasset intervalltrening med innslag av styrkeøvelser for joggere. Utpå våren møter vi også andre steder. Vi poster dette på fb så følg med der. Blir du med i Raft Runners 5 ganger eller mer, får du t-skjorte :-). Vi trener sammen mot Landsbyløpet. Så her er det bare å bli med enten for å konkurrere eller om du bare vil ha det sosiale.

Raft Step 30:

Kondisjonstrening på step med enkel koreografi. Veldig god trening.

Raft MRL:

Raft MRL er en treningsøkt som baserer seg på trening av mage, rumpe og lår. Timen starter med en litt utvidet oppvarming med enkle aerobic øvelser. Deretter jobber vi med ulike styrkeøvelser for mage, rumpe og lår med og uten håndvekter. Vi legger vekt på å få en god uttøyning på slutten. Du vil ha utbytte av timen enten du er ny eller har trent en del.

Combat Interval: NYHET!

Kampsport-inspirert aerobic. Timen er lagt opp som en kondisjonstime etterfulgt av styrkeøvelser med høy intensitet. CI vil gi deg en real boost før helgen! Timen krever ingen erfaring fra kampsport.

Ryggtime:

Øvelser for en sunn rygg. Passer for deg som vil forebygge/holde ryggen i «sjakk».

Senior 60+:

En time for deg over 60. Kombinasjon av funksjonell styrketrening, balanse og bevegelighet. Velkommen til en god treningsøkt og sosialt samvær. Vi trener mot sosiale aktiviteter som fjellturer (Rennesøyhodnet) og f.eks roing/padling til sommeren. Ta også gjerne en kopp kaffe/te etter trening.

Six Pack Attack:

30 min rå magetrening. Vi jobber «mot all fornuft» og kjører magemuskulaturen til fullstendig utmattelse. Vi jobber stående og på matte, med vekter og uten vekter. Timen er lett å følge og du vil garantert merke resultater etter noen ganger.

Tabata:

Tøff intervalltrening i sal med kombinasjon av kondisjon og styrke. Vi bruker egen kroppsvekt i tillegg til f.eks. vekter, step, m.m. Tabata intervall er 20 sekunder trening med høy intensitet og 10 sekunder pause, repetert 8 ganger, i totalt 4 minutter, før man bytter til ny øvelse. Tabata har holdt seg i popularitet lenge både på Raft og i «fitness» verden for øvrig.

Zumba:

Zumba er basert på dansetrening etter latinamerikansk musikk. Her blir det masse stemning og god trening – dette blir gøy!!

Pilates/Pilates med ball:

45 minutter med noe man kan kalle basistrening – noe alle burde legge inn i treningsprogrammet. Stabilitets- og styrketrening av kjernemuskulatur; primært mage og rygg. Timen er lagt opp med trening på ball og/eller bare matteøvelser. Her er det ingen kondisjonstrening, kun rolige kontrollerte øvelser som tar tak i dyptliggende muskulatur.

Power 60:

Basert på enkle styrkeøvelser satt sammen to og to. Vi kjører 10 repetisjoner per øvelse og 3 runder. Dette gjør det enklere å følge og lettere å justere motstanden (ikke regulert av takten i musikken). Vi bruker stang, frivekter, kroppsvekt og tyngre vekter.

Poweryoga:

Poweryoga har sitt opphav i Ashtangayogaen. Poweryoga skiller seg fra Ashtangayogaen ved at vi tar øvelsene fra Ashtangayoga og legger fokus på styrke og fleksibilitet. Den er dermed løsrevet fra fokus på å lære serier av bevegelser. Dette er en bra form for yoga dersom du ønsker å bruke yogaens fantastiske øvelser for å utvikle din fysiske form og kanskje ikke er så opptatt av selve «yoga verden». Flott time for deg som trener mye kondisjon og tradisjonell styrke.

SPINN:

Gruppetime på sykkel. Flott måte trene kondisjon. Timen er på 45 eller 60 minutter.

SPINN – Early Bird Spinn:

45 minutters spinning før jobb og eller dagens gjøremål. For et privilegium! Vi kjører en god spinntime og avslutter økten med å servere frokost bestående av ulike typer musli, Biola, kaffe og frukt. Sosialt og alt inkludert!

SPINN – Intervall: NYHET!

En effektiv time hvor vi jobber i faste intervaller på jobb/hvile. Krydret med god gammel musikk – ispedd noen innslag av nymotens toner. Her kan du virkelig få svette.

Dance and Workout: NYHET!

45 minutter variert enkel dans – Linedance, Rock`n Roll, Samba, Showdans mm trenings inspirert. Avsluttes med 15 minutter magetrening. Passer for alle med god rytme og nogenlunde koordinering. Får garantert frem smil og latter. Antrekk uformelt – husk gode sko som glir godt på gulvet:-)

Raft Trening 12-14 år: NYHET!

10 ukers kurs for tenåringer i alder 12-14.Timen er rettet mot deg som ikke er med i organisert idrett og ønsker å trene, ha personlige mål, og lære riktig trenings teknikker. Timen er en blanding av koordinasjons trening, balanse, styrke og fleksibilitet.

Når: mandager kl 15.15

Oppstart: 16. januar – 20. mars

Pris: kr 500 barn av medlemmer Raft

kr 1000 barn av ikke medlemmer Raft

(Minimum 5 påmeldte for at kurset skal starte)

Yin Yoga: NYHET!

Yin yoga er en taoistisk yogastil. Dvs at det handler ikke bare om Yin; det handler også om Yang.

Vi har som utgangspunkt forståelsen av begrepet Yin som et hovedfokus for yogaundervisningen i Yin yoga. Yin og yang representerer motsattheter, men i like stor grad kompletterende kvaliteter. Yin inneholder alltid en kjerne av yang og motsatt

Yang representerer bla. sol, dag, lys, aktivitet, varme, mens yin representerer bl.a måne, natt, mørke, hvile, kjølighet. Yang er aktivitet, mens yin nærer aktiviteten. Det ene klarer seg ikke uten det andre.

Det vil derfor alltid være noe Yang i en typisk Yin yoga klasse, nettopp for å bevare helheten og nærheten til taoistisk forståelse.

I Yin yoga sitter vi i utvalgte yogastillinger over lengre tid, dvs i 3-5 minutter. Når vi sitter i en yogastilling over lengre tid og i tillegg arbeider med dyptgående/avspennende pust, vil vi få mulighet til å tøye og styrke dyp muskulatur, bindevev og ledd/leddbånd.

Når vi går over i en ny stilling, gjør vi dette i en flytende overgang, som stimulerer Yang delen i oss og som sørger for at qi-flyten er tilstede under praksis.

Når vi arbeider stille og lenge i en stilling, får vi mulighet til å stimulere og fjerne blokkeringer i bindevevet/fascia. Bindevev, ligamenter, sener etc er laget av et litt «seigere matriale» enn muskler og trenger mer tid for å kunne reagere på strekk.

Pusten er svært viktig. Dyptgående og rolig pust senker produksjonen av stresshormoner i kroppen. Dette bidrar til økt ro på sikt.

Yin yoga er velegnet i terapeutisk arbeid mot stress og utbrenthet.